یلنا/ دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه فعلا به دلیل عدم صدور مجوز اوفک، ورود هواپیماهای سوخو منتفی شده است، گفت: شرکت هواپیمایی دنا هنوز پرواز عملیاتی ندارد و به دنبال خرید هواپیما است.
مقصود اسعدی سامانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه تاکنون وزارت خزانه داری آمریکا مجوز خرید هواپیماهای سوخو از روسیه را صادر نکرده است، گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور اخیرا تفاهمنامه خرید 20 فروند هواپیمای سوخو را به امضا رسانده بود و یک ایرلاین داخلی هم پیش نویس قرارداد اجاره 3 فروند هواپیمای سوخو را منعقد کرده بود اما گویا فعلا به دلیل عدم صدور مجوز اوفک، ورود این هواپیماها منتفی شده است.
وی ادامه داد: نمی دانیم امکان به سرانجام رسیدن این قراردادها وجود دارد یا نه؟ پیش از این سوخو اعلام کرده بود که برخی از قطعات امریکایی این هواپیماها را تغییر خواهد داد تا برای فروش آن به ایران نیازی به اخذ مجوز از وزارت خزانه داری نباشد اما نتوانست این اقدام را انجام دهد و احتمالا تغییر قطعات آمریکایی این هواپیما زمان بر باشد.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه دور زدن تحریمهای جدید از تحریمهای دوره قبل سختتر است، اظهار داشت: علی رغم اینکه شرایط سختی برای صنعت هوانوردی کشور ایجاد شده اما هر یک از شرکتهای هواپیمایی، برنامه خرید هواپیما عمدتا هواپیمای دست دوم اما جوان را دارند.
اسعدی سامانی تصریح کرد: علیرغم اینکه برخی از کشورها علیه ناوگان هوایی کشورمان اقدام به اعمال تحریمهای سوخت رسانی کردهاند اما نمیگذاریم مشکلی را برای برنامه پروازی ایرلاینهای کشورمان ایجاد کنند.
وی گفت: توانستهایم تحریمهای عدم سوخترسانی برخی از فرودگاهها را دور بزنیم اما به طور قطع موضوعاتی مانند حمل سوخت مازاد صحت ندارد و اساسا امکان آن وجود ندارد.
وی همچنین درباره مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت اظهار داشت: میزان مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت بابت انجام پروازهای غیر اقتصادی چیزی حدود هزار و 300 میلیارد تومان بود که 500 میلیارد تومان آن در سال 93 با بدهی شرکت آسمان ایر تهاتر شد.
سامانی ادامه داد: بیش از 800 میلیارد تومان از مطالبات ایرلاینها هنوز پرداخت نشده است که پیشنهاد ما تهاتر مطالبات ایرلاینها با بدهی آنها به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش و پالایش فراوردههای نفتی است.
وی همچنین درباره وضعیت ایرلاینهای تازه تاسیس شده جدید از جمله «دنا» اظهار داشت: دنا هنوز پرواز عملیاتی ندارد و به دنبال خرید هواپیما است.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چگونه ایرلاین دنا بدون داشتن هواپیما توانسته مجوز تاسیس و فعالیت اخذ کند، توضیح داد: در زمان تاسیس، این شرکت هواپیماهای مورد نیاز را در اختیار داشت اما بنا به دلایلی هواپیماهای خود را واگذار کرد و در حال حاضر به دنبال خرید هواپیما است.
تجهیزات عملیات زمستانی فرودگاه مهرآباد بازرسی شد.مدیرکل فرودگاه مهرآباد گفت: بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری از تجهیزات و زیرساختهای عملیات زمستانی این فرودگاه بازدید و ابراز رضایت کردند.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی فرودگاه مهرآباد، میرسعید صفینیا گفت: این بازرسی مطابق با چک لیستهای سازمان هواپیمایی کشوری و بهمنظور جلوگیری از ناهماهنگیهای احتمالی در عملیات برفروبی و تاخیر در ارائه خدماترسانی به مسافران انجام شد.
وی افزود: این بازرسی در دو حوزه تجهیزات و نیروی انسانی فرودگاه مهرآباد با حضور کارشناسان این سازمان در بخشها و واحدهای خدمترسانی در این حوزه و در بازدید میدانی انجام شد.
صفینیا بابیان اینکه ازلحاظ امکانات و تجهیزات زمستانی فرودگاه مهرآباد در شرایط خوبی قرار دارد، گفت: از ماهها قبل برای بهسازی امکانات و تجهیزات عملیات زمستانی اقدام کردهایم و علاوه بر امکانات و تجهیزات گذشته امسال پنج دستگاه خودرو ولووی مجهز به تیغه برفروب پنجمتری و دو دستگاه ای سوز با تیغههای دو متری برای پاکسازی لندساید خریداری کردهایم.
وی گفت: همچنین بهمنظور جلوگیری از بحران احتمالی به دلیل حجم بالای بارش برف طی قراردادی در صورت درخواست ما عملیات برفروبی با اختصاص هفت خودرو کمپرسی و لودر، یک دستگاه گریدر و سه دستگاه بابکت و همچنین نیروهای کمکی انجام خواهد شد.
صفینیا در پایان تاکید کرد با برگزاری جلسات متعدد با شرکتهای هواپیمایی و هندلینگکنندهها دستورالعملهای لازم صادرشده است و شرکتهای هندلینگکننده موظف شدهاند که تمام امکانات و تجهیزات و مواد موردنیاز خود را با مقدار زیاد بهروزرسانی کنند و آماده نگهدارند.
مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم از بازطراحی به روز میدان فرودگاه بین المللی قشم برای جلب گردشگران خبر داد.مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم از بازطراحی بهروز میدان فرودگاه بینالمللی قشم برای جلب گردشگران خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تورج امانی با تاکید بر نقش مبلمان شهری در توسعه گردشگری، بیان کرد: این میدان با مساحت کلی 22 هزار و 700 مترمربع و شعاعی بالغبر 85 متریکی از میادین بزرگ موجود در جزیره قشم است که با بازطراحی بهروز، میتواند در جلب نظر گردشگران در بدو ورود به جزیره بسیار تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: این پروژه با 12 میلیارد ریال اعتبار به شکل باند فرودگاهی (RUNWAY) طراحیشده که با چهار هزار و 500 مترمربع مساحت، یک فروند هواپیمای فوکر 50 را در مرکز خود جای میدهد.
مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: باند طراحیشده در میدان فرودگاه، طولی به وسعت 150 و عرض 30 متر دارد و دارای سه بخش (رمپ) است که محل قرارگیری هواپیما در رمپ میانی خواهد بود.
به گفته امانی، این هواپیمای فوکر 50 با ارتفاع 8.32 متر و وزن 5500 کیلوگرم دارای طول کلی 25.25 متر وبالهایی به طول 29 متر است.
وی افزود: در این میدان فضایی به وسعت 1730 مترمربع به فضای سبز طرفین باند اختصاصیافته و 2262 مترمربع نیز برای فضای سبز پیرامون میدان در نظر گرفتهشده است. همچنین پیادهرویی با عرض متغیر سه تا هشت متر سراسر مسیر دسترسی به باند را شامل میشود که دارای فضای کف سازی به مساحت 1305 مترمربع است.
جزیره قشم با داشتن فرودگاهی بینالمللی به وسعت 2000 هکتار، امکان مسافرت و ورود و خروج هوایی را برای ساکنان و گردشگرانش به وجود آورده است.
مدیرکل فرودگاههای آذربایجانغربی از برقراری مجدد پروازهای مسیر ارومیه- استانبول از نیمه دوم دی ماه خبر داد.مدیرکل فرودگاههای آذربایجانغربی از برقراری مجدد پروازهای مسیر ارومیه- استانبول از نیمه دوم دی ماه خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، کمال پرهیزکار با اعلام این خبر عنوان کرد: پیش از این پروازهای مسیر ارومیه- استانبول از 27 آبان به دلیل عدم تحویل سوخت در شرایط تحریم متوقف شده بود که دوباره از نیمه دوم دی ماه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه برقرار خواهد شد.
مدیرکل فرودگاههای آذربایجانغربی گفت: این پروازها توسط هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی آسمان در روزهای دوشنبه و پنجشنبه انجام میشود. در این پرواز هواپیما روز دوشنبه ساعت 12:20 ارومیه را به مقصد استانبول ترک میکند و 15:30 از استانبول عازم ارومیه میشود. همچنین روز پنجشنبه ساعت 11 پرواز از ارومیه انجام می شود و هواپیما ساعت 14 استانبول را به مقصد ارومیه ترک میکند.
بهمنظور ساماندهی و زیباسازی ترمینال فرودگاه بینالمللی مهرآباد، پروژه نوسازی کف و احداث اماکن تجاری محوطه مقابل این ترمینال آغاز شد.مدیرکل این فرودگاه گفت: با توجه به فرسودگی سنگفرشهای سکوی مقابل ترمینال 6، پروژه مذکور در اولویت قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا 1700 مترمربع با کفپوشهای جدید تعویض شود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی فرودگاه بینالمللی مهرآباد؛ میرسعید صفینیا خاطرنشان کرد: پیشازاین نیز 4600 مترمربع از کفپوش سالن خروجی ترمینال 6 به همراه ستونها و بخشی از دیوارهای این ترمینال و همچنین ورودی ترمینال از سمت ایرساید بهسازی و کلیه تابلوهای تبلیغاتی ساماندهی شد.
به گفته وی این اقدامات در ادامه بهسازی و نوسازی ترمینال 6 و در راستای ارتقای خدمات فرودگاهی بااعتباری بالغبر 12 میلیارد و 500 میلیون ریال در حال انجام است.
رئیس انجمن شرکتهای خدمات مسافرتی گفت: اینکه امروز شاهد افزایش بهای بلیتها هستیم به این دلیل است که دولت سعی دارد بهای لازم برای تأمین قطعات ناوگان هوایی کشور را از جیب مردم تأمین کند.روزچهارم دی ماه اتاق بازرگانی ایران میزبان برخی از تشکل های صنعت حمل و نقل بود که در این جلسات به موضوعاتی همچون اخذ عوارض 5درصدی از روی بلیت هواپیما توسط شهرداری، گرانی بلیت هواپیما، عدم استفاده از کارشناسان حرفهای به هنگام تصمیمگیری و در نهایت ناآشنایی مسئولان قضائی کشور با موضوعاتی از این دست برای رسیدگی به پروندههای تشکیل شده از جمله موضوعاتی بود که تورج دهقانی زنگنه به عنوان رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی به آن اشاره کرد بود.
به گزارش تیننیوز، در این نشست مشترک مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به عدم همراهی دولت انتقاد کرده و گفته است که تحریم و گرانی ارز دو شوک بسیار مهمی بودند که به طور همزمان، فشارهای سنگینی بر پیکره صنایع کشور وارد کردند، در این شرایط متأسفانه دولت به جای همراهی و حمایت از داشتههای خود، نسبت به امور بیتوجه است.
در بخشی از این نشست به افزایش نرخ عوارض خروج از کشور اشاره شده است که در این رابطه حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن شرکتهای خدمات مسافرتی عنوان کرده بود؛ عوارض خروج از کشور قرار بود برای مدتی به صورت موقت قیمتی به عنوان عوارض خروج درنظر گرفته شود اما متأسفانه این مهمان ناخوانده، نه تنها نرفت بلکه امروز بهای آن سیر صعودی پیدا کرده و به مانعی در برابر صنعت گردشگری تبدیل شده است.
وی تأمین قطعات موردنیاز هواپیماها را وظیفه دولت دانست و افزود: اینکه امروز شاهد افزایش بهای بلیتها هستیم به این دلیل است که دولت سعی دارد بهای لازم برای تأمین قطعات ناوگان هوایی کشور را از جیب مردم تأمین کند.
رئیس انجمن شرکتهای خدمات مسافرتی به اظهارنظری مبنی بر توقف فعالیت چارتری در صنعت گردشگری اشاره و آن را اقدامی نادرست خواند و گفت: چگونه میتوان این کار را که جزو لاینفک صنعت گردشگری است، متوقف ساخت. بخش عمده هزینههای دفاتر گردشگری از همین راه تأمین میشود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علت توقف پروژه ساخت هواپیمای 150 نفره را نرسیدن بودجه عنوان کرد و گفت: تیم و برنامه ساخت فاز دوم ساخت هواپیمای 150 نفره کاملا آماده بود که اگر بودجه میرسید به مانند فاز اول حتماً انجام میگرفت.
منوچهر منطقی در گفتوگو با خبرنگار سرویس هوایی تیننیوز در تشریح دلایل متوقف ماندن پروژه 150 نفره عنوان کرد: هواپیمای 150 نفره چند فاز داشت که فاز اول پول آن پرداخت شد و به نتیجه رسید اما در فاز دوم پولی پرداخت نشد و پروژه متوقف ماند که در صورت رسیدن بودجه فاز دوم آن نیز آغاز خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عنوان کرد: متأسفانه در پرداخت این بودجهها درست عمل نمیشود.
او با شاره به اینکه ما پروژه ساخت هواپیمای 150 نفره را در 4 فاز دیده بودیم که فاز اول انجام شد، خاطرنشان کرد: در فاز دوم این پروژه کاملاً تیم و برنامه آماده بود که اگر بودجه میرسید به مانند فاز اول حتماً انجام میگرفت.
عمان ویزای فرودگاهی ارزان برای ایرانیها صادر میکند