http://second-phase-of-the-revolution.blog.ir/
با بازدید کردن از ما حمایت کنید
http://second-phase-of-the-revolution.blog.ir/
با بازدید کردن از ما حمایت کنید
امیر سرتیپ نصیر زاده در این مراسم با خرسندی از موفقیت های اخیر سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در ساخت موتورهای هوایی، ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه، همکاری جدیدی در مسیر ساخت موتور جت صورت پذیرد.
وی با اشاره به راه اندازی خط تولید موتور ملی اوج، آن را سرآغاز موفقیت های بیشتر سازمان صنایع هوایی در تامین تعداد بیشتری از موتور توربوجت اوج دانست که کاربرد زیادی در نیروی هوایی ارتش و هواپیمای جت آموزشی کوثر دارد.
امیر سرتیپ دوم خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز هدف از امضای این تفاهم نامه را گسترش همکاری های فی مابین و افزایش تولید در راستای تامین اقلام مورد نیاز نهاجا به ویژه در حوزه موتورهای هوایی عنوان کرد.
این خط تولید قابلیت آن را دارد که با استفاده از ظرفیت های داخلی کشور، هزینه های ساخت موتور ملی اوج را نسبت به تامین آن از منابع خارجی 50 درصد کاهش دهد.
ورود یک فروند MD82 با رجیستر EP-MDZ به ناوگان ایران ارتور
سرانجام ام دی 82 فرودگاه پیام رجیستر ملکی ایران ارتور EP-MDZ را دریافت کرد.
گفتنی است این هواپیما با رجیستر سابق OY-JCN در خرداد ماه امسال وارد کشور شده بود و در فرودگاه پیام نگهداری میشد.
این هواپیمای 33 ساله در سال 1987 به سفارش Alisarda ایتالیا تولید شد و سپس در سال 1991 به Meridiana ایتالیایی منتقل شد و در نهایت در سال 2017 از رده پروازی خارج شد و پس فروش به Danish AirTransport در خردادماه سال جاری به فرودگاه پیام منتقل شد.
🖋 "ایٔرواسپیس تاک"
✅ هرگونه نقل قول تنها با ذکر منبع مجاز است.
ماده تاریک رازآلود و نامرئی از قرار معلوم در تمام محیط پیرامون ما وجود داشته و ۸۵ درصد تمام مواد موجود در کهکشان را تشکیل میدهد. اما چرا نمیتوانیم پیدایش کنیم؟
در سال 2018 یک تیم بینالمللی از محققان با استفاده از تلسکوپ «هابل» و چندین رصدخانه دیگر، برای اولین بار یک کهکشان در نزدیکی کهکشان ما کشف کردند که پیشتر ماده تاریک خود را از دست داده بوده است. این کشف برای ستارهشناسان بسیار تعجبآور بود، زیرا پس از آن فهم ما بهطورکلی از بهوجود آمدن یک کهشکان تغییر کرد،.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از ساینس دیلی، حال ما میدانیم ماده تاریک یکی از عناصر اصلی در مدلهای شکلگیری و تکامل کهکشان ها است. درحقیقت، بدون وجود ماده تاریک، گاز اولیه فاقد نیروی جاذبه کافی برای شروع از هم پاشیدن و تشکیل یک کهکشان جدید است.
دادههای جدید تلسکوپ «هابل»، علت از بین رفتن ماده تاریک توضیح میدهد
اکنون در پژوهش جدید، دادههای «هابل» برای توضیح چرایی وجود ماده تاریک از دست رفته در کهکشان «ان جی سی 1052-دی اف4» که 45 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، استفاده شده است. «میریا مونتس» از دانشگاه «نیو ساوت» ولز، یک تیم بینالمللی از ستارهشناسان را برای مطالعه و بررسی این کهکشان با استفاده از تصویربرداری نوری هدایت کرد.
این تیم تحقیقاتی در طی پژوهش خود، متوجه این نکته شد که ماده تاریک از دست رفته را میتوان با اثرات اختلال جزر و مد توضیح داد. به این معنا که نیروهای گرانشی عظیم کهکشان همسایه «ان جی سی 1035» کهکشان «ان جی سی 1052-دی اف4» از هم جدا میکند و در طی این فرآیند، ماده تاریک از بین رفته درحالی که ستارهها خود این کهکشان در مراحل بعدی اثرات متقابل را با کهکشان دیگر احساس خواهند کرد.
ماده تاریک نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهانشناسی ارائه شدهاست تا پدیدههائی را توضیح دهد که به نظر میرسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهدهشده در جهان بیشترست.
ماده تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست، مشخصاً ماده تاریک نور یا سایر امواج الکترومغناطیسی را به میزان قابل توجهی جذب یا منتشر نمیکند. به بیان دیگر ماده تاریک به سادگی مادهای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمیدهد.
در عوض، وجود و ویژگیهای ماده تاریک را میتوان به طور غیرمستقیم و از طریق تأثیرات گرانش بر روی ماده مرئی، تابش و ساختار بزرگ مقیاس جهان نتیجه گرفت. طبق دادههای تیم ماموریت پلانک در سال ۲۰۱۳ و بر پایه مدل استاندارد کیهانشناسی، کل جرم-انرژی موجود در جهان شناختهشده شامل ۴٫۹٪ ماده معمولی، ۲۶٫۸٪ ماده تاریک و ۶۸٫۳٪ انرژی تاریک تشکیل شدهاست. این یعنی مادهٔ تاریک ۲۶٫۸٪ کل مادهٔ موجود در جهان را تشکیل میدهد و انرژی تاریک و مادهٔ تاریک روی هم رفته ۹۵٫۱٪ از کل محتویات جهان را تشکیل میدهند.
منبع: علم و فناوری
حمله زنبورها به فرودگاهی در استرالیا
🔹️زنبورها که چند روز پیش فرودگاهی در هند را هدف حمله خود قرار داده بودند این بار به فرودگاه بریزبن استرالیا حمله کردند و چند پرواز هم بهدنبال این مشکل لغو شد.
🔹️به گزارش ایندیپندنت، در طول ۷سال گذشته، ۲۶سانحه دیگر که به زنبور مربوط میشود بهثبت رسیده است.
🔹️این اتفاق، فرودگاه بریزبن، هواپیمایی کانتاس و سازمان امنیت زیستی کوئینزلند را وادار به انجام تحقیقات کرده است./همشهری
ناسا برای ایجاد ارتباط با فضانوردان و دریافت اطلاعات از ماه در زمان واقعی، به توان و فناوریهای ارتباطی بهتری نیاز دارد.
ناسا از اولویتهای خود در ماموریت آرتمیس دو (Artemis II) که نخستین زن (و همچنین برای بار دیگر یک مرد) را به ماه میفرستد پرده برداشت.
این ماموریت شامل آوردن ۸۵ کیلوگرم از نمونههای جمعآوری شده سطح و زیر سطح ماه است. به عبارتی ۲۱ کیلوگرم بیش از آن چه که در جریان ماموریتهای آپولو جمعآوری شده بود. نمونههای جمعآوری شده میتوانند شامل شواهدی مبنی بر وجود آب و سایر عناصر شیمیایی باشند که به دانشمندان کمک میکند طرحهای خود را برای ماموریتهایی فضایی به فضاهای دورتر گسترش دهند.
ناسا همچنین در پی آن است که تا پایان دهه، یک پایگاه آرتمیس در ماه ایجاد کند که در قطب جنوب ماه مستقر خواهد شد و به آزمایشهایی برای فهم بهتر منشاء خورشید و محیط ستارهای ما خواهد پرداخت. این مساله میتواند فهم انسان از نحوه شکلگیری ماه و اثرات متقابل آن را با خورشید افزایش دهد و به درک این مساله که چگونه آب و سایر منابع بر روی ماه ساخته و حفظ شدهاند کمک کند.
توماس زورباکن مدیر اجرایی ماموریت علمی ناسا میگوید: «ماه، ظرفیت علمی گستردهای دارد و فضانوردان در پی آنند که به ما کمک کنند این دانش بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.»
حتی پیش از فرود آرتمیس سه (Artemis III) بر ماه، تیمهای علمی و همچنین تیم اکتشاف انسانی ما بیش از هر زمانی در حال همکاری با یکدیگرند تا اطمینان بیابیم که از نقاط قوت یکدیگر بهره میگیریم. انتشار این خبر به این کمک میکند که مسیری از پیشرفت در جهت دستیابی به یک مرحله شگفتانگیز از علم ترسیم شود. مسیری که ما اینک میتوانیم در همکاری با تیم اکتشافات انسانی بر روی ماه، تصور کنیم.
اهداف کلی علمی درباره این که چه چیزی میتواند از نظر منطقی ایجاد شود از طرف ناسا تصمیمگیری میشود، اما جزییات اجرایی عملیات، زمانی مشخص میشود که ناسا توانمندی سامانههای فرود انسان، پایگاه فرود و سایر اطلاعات مرتبط را بهتر و دقیقتر فهمیده باشد.
ناسا برای ایجاد ارتباط با فضانوردان و دریافت اطلاعات از ماه در زمان واقعی، به توان و فناوریهای ارتباطی بهتری نیاز دارد.
رنی وبر معاون رئیس و دانشمند مسؤول مرکز فضایی مارشال که این آزمایشها را مدیریت میکند میگوید: «ما میخواستیم آن چه که برای جامعه علمی بیش از هر چیز جذاب است و آن چه را که فضانوردان میتوانند بر روی سطح ماه انجام دهند با هم یک جا جمع کنیم و این که این دو بخش چگونه میتوانند یکدیگر را تقویت کنند.
کار سخت تیم تحقیقاتی ما را مطمئن خواهد کرد که میتوانیم از ظرفیتهای بالقوه ماموریت آرتمیس سه برای آموختن درباره این که ماه چگونه میتواند دروازهای برای ورود به بخشهای باقیمانده منظومه شمسی باشد، بهره بگیریم.»
دانشمندان در ماه اوت ۲۰۲۰ استفاده از مجراهای مذاب گسترده زیر سطح مریخ و ماه را برای ایجاد پایگاهها در ماموریتهای آینده فضایی پیشنهاد دادند. فراتر از اینها تصور بر این است که آبهای زیرسطحی ماه به قدر کافی کمعمق است که انسان بتواند به آن دسترسی پیدا کند. چرا که مشخص شده که برخورد شهاب سنگها بخار آب را به جو ماه وارد کرده است.
مجموعهای از شرکتها هماکنون در نظر دارند که منابع ماه را استخراج کنند. برخی به استخراج سنگ پوشه یا رِگولیت امید بستهاند -که بتوانند از آن آب و اکسیژن استخراج کنند- چیزی که میتواند برای تولید سوخت برای انجام ماموریتهای دورتر فضایی مورد نیاز باشد.
هرچند این که آیا این ماموریت در سال ۲۰۲۴ انجام میشود یا نه باید صبر کرد و دید. یک گزارش دفتر بازرسی عمومی آژانس فضایی ناسا میگوید که احتمال این که ناسا به این هدف دست پیدا کند کم است.
چالشهایی که با همهگیری ویروس کرونا ایجاد شد از جمله بسته شدن ۱۸مرکز اصلی این سازمان به معنی آن بود که توسعه برنامه فضایی ماه و فضاپیمای اوریون بایستی متوقف شود یا به تاخیر بیفتد. علاوه بر این، آزمایشهای مراحل اصلی موشک بایستی به تعویق میافتاد و ساخت سختافزارهای این ماموریت به طور موقت متوقف میشد.
این گزارش میگوید: «در حالی که ناسا سریعا در حال خرید وسایل و قابلیتهای تکمیلی مورد نیاز برای اهداف سفر به ماه خود است، سازمان فضایی ناسا هنوز درباره جنبههای کلیدی و اصلی، تصمیم نهایی نگرفته است؛ از جمله درباره پروژه دروازه ماه (Lunar Gateway) که بخشهای ابتدایی آن در حال حاضر برای ژانویه ۲۰۲۴ برنامهریزی شده (چند ماه دیرتر از برنامهریزی اولیه) و همچنین سامانه فرود انسان.»
منبع: فرادید